Step 3:
Testfasen: Succes i Sorø Kommune
Sorø Kommune blev de første til at teste det nye retursystem. Kim Bo Jakobsen, som er rengørings- og servicekoordinator i Sorø Kommune, beskriver forløbet som en sikker succes:
”Vi er super glade for hele forløbet, som har kørt smertefrit fra dag ét. Der er fra start blevet taget højde for hygiejne og andre mulige udfordringer, og vi har fået en fantastisk indflyvning fra ABENA og Nordisk Microfiber, som vi har givet videre til vores personale.”
Tag personalet med på rejsen
Rengøringspersonalet spiller en helt særlig rolle for projektets samlede succes. Uden deres engagement og prioritering af sorteringen kommer indsamlingen af de brugte microfibrer ikke til at gøre en forskel.
Sorø Kommune har prioriteret at involvere rengøringspersonalet i hele fortællingen om TAKE BACK. Det er en implementeringsmetode, vi meget gerne vil bakke op om, og derfor leverer ABENA og NMF meget gerne materialer som videoer, der viser det samlede forløb, prøvesække, så man kan teste QR-scanningen i praksis, og prøver af det slutprodukt, som den genanvendte microfiber bliver til.
En del af fremtiden
Sorø Kommune har indtil nu indsamlet ca. 15 kg brugte microfiber, som er kørt til genanvendelse, men indsamlingen fortsætter.
”Vi har taget TAKE BACK-systemet til os. Det er ikke længere en afprøvning, men noget vi gør i Sorø Kommune. Vi forventer at fremtiden kun byder på flere af den slags projekter – og vi vil fortsætte med at være nysgerrige og bakke op,” fortæller Kim Bo Jakobsen.
Sammen med Sorø Kommune har vi haft mulighed for at finjustere retursystemet, så det på bedste vis matcher deres dagligdag. Med det gode samarbejder har vi erfaret, at vi hellere vil byde den enkelte kommune ind i samtalen og finde en fælles vej til implementeringen af TAKE BACK, frem for at præsentere en standardiseret løsning for alle kommuner.
Følg med
Læs vores erfaringer fra STEP 1 og 2: